Välkomna till min värld fylld av hästar, vänner, resor och kärlek!

Jag är en 32 årig lycklig tjej som gifte mig med mitt livs kärlek den 1 december 2011 och nu ser fram emot allt spännande som händer i mitt liv =) Vi fick vår son Ludwig den 4 mars 2013 och har en mysig och spännande tid framför oss!

onsdag 2 januari 2013

2013

Ett nytt år har börjat, och inleds med en dunderförkylning och sjukdag.. äter upp överblivet godis efter nyår och planerar de sista veckorna som kvarstår tills vi två blir tre.

Jag var ju hos barnmorskan fredagen innan jul och sen på ultraljud förra veckan och alla prover visar bra värden och ultraljudet visade att bebisen är 5 % mindre än genomsnittet.. men jag är lite rädd för att bebisen ska börja växa extremt nu på slutet och bli jättestor pga att jag äter för mkt socker, vilket kan innebära en hel del komplikationer.

Barnmorskan är inte alls orolig och tycker att jag är orolig i onödan.. men jag bestämde mig för att ta det säkra för det osäkra och köra sötförbud i januari/februari. I november/december körde jag ju lite halvt sötförbud, dvs åt inget godis (som är min stora svaghet) men åt dock kakor vilket vanligtvis inte förekommer så ofta.. Är jag i en affär så köper jag t ex aldrig kakor, men kan läskigt lätt köpa ett choklad.. däremot så är ju december verkligen kakornas månad så det blev en hel del kakor.... mer än vanligt..

Tanken nu är att köra i 2 veckors-perioder. Dvs från måndag så ska jag köra två veckor utan kakor/godis/liknande, sen får jag äta lite sött på lördagen och sen är det två veckor till utan sött, sen en godislördag, sen 2 veckor utan sött igen o.s.v.. Kör jag så så blir det inte lika jobbigt ;-)

Sen ska jag ändra matvanorna lite, t ex ingen mer fruktyoghurt till frukost, inga russin i gröten, inget ljust bröd,  inte så mkt bananer som jag brukar äta, inte för mycket pasta... detta var barnmorskans råd och det låter vettigt. Jag kommer inte köra slaviskt med maten och det är ju definitivt inte någon hård diet!! Men att undvika vissa produkter med mkt socker i innebär ju inte att jag svälter mig!! Jag kommer fortfarande äta kolhydrater och ha grädde i såsen ;-) kommer bara minska på sockret för bebisens skull! För att minska risken för hjärnskador i samband med födseln, vilket är risken med bebisar som fått för högt blodsocker i magen (och därmed ofta är större än genomsnittet)!

Känns som en bra plan! Sen får vi se vad jag gör mer. Ska prata med barnmorskan om detta igen på nästa besök. Jag ville egentligen göra ett till glukosbelastningstest (kolla om man fått graviditetsdiabetes) och jag får ju göra det om jag vill, men barnmorskan tyckte det var onödigt om min graviditet fortsätter så bra som den gjort hittills och om jag gör dessa förändringar med kosten. Vi sa dock att vi ska hålla koll på magen, om den skulle börja växa extremt och bli större än genomsnittet så ska jag göra ett sånt test till för säkerhets skull.. men om jag vill så får jag göra det så vi får se hur det känns. Jag är ju sån som gärna tar det säkra före det osäkra och gör ett test för mkt hellre än ett för lite..

Någon av er tycker säkerligen att jag nojjar i onödan.. men har man familjemedlemmar som råkat ut för sådana problem så känns det vettigt att vara försiktig. Plus att trots att jag inte kränger mer mat och sött än vanligt, så har jag nu i vecka 34 gått upp snart 20 kg.. och det är flera veckor kvar.. kroppen behöver bara gå upp 10 kg för bebisens skull... dvs så har jag redan gått upp mkt mer än nödvändigt.. Jag var förberedd på detta eftersom jag känner min kropp ;-) Jag har ju lagt på mig jämt över hela kroppen, dvs allt sitter inte på magen.. tror det är därför som många blir förvånade när jag säger hur mkt jag gått upp, för man märker det inte lika tydligt när det lägger sig över hela kroppen ;-) 

Efter födseln och efter att man fått lite balans i livet igen, läkt och kommit in i rutiner och så, då är det dags att sikta på målvikten igen. Får hoppas att mkt försvinner tack vare amningen, har hört från många håll att just amning är bästa bantningstipset ;-) let's hope so! Sen ska vi kolla runt efter en träningscykel att ha hemma.. Vore perfekt för då kan jag träna hemma och har inga ursäkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar