Välkomna till min värld fylld av hästar, vänner, resor och kärlek!

Jag är en 32 årig lycklig tjej som gifte mig med mitt livs kärlek den 1 december 2011 och nu ser fram emot allt spännande som händer i mitt liv =) Vi fick vår son Ludwig den 4 mars 2013 och har en mysig och spännande tid framför oss!

fredag 24 januari 2014

Stänga bloggen?

Det är så oerhört många artiklar som delas på Facebook just nu om att man inte ska lägga ut bilder på sina barn, helst inte fota dem överhuvudtaget.. Jag tycker det känns överdrivet på ett sätt, men kan även hålla med om det i vissa fall.. 

Jag tycker inte att jag själv lägger ut några dumma bilder på Luddisen... Men känner mig såklart träffad ändå eftersom jag bloggar om mitt liv som just nu mest handlar om honom.. ser dock ofta på fb, Instagram å annat att folk lägger ut bilder på sina nakna barn eller barnet på pottan o s v.. Inte ok. 

Angående artikeln som bl a handlade om att vissa barn inte vill bli fotade för att de inte vill hamna på Facebook/blogg mm, så måste jag ju säga en sak.. Det är inte bara pga risken att hamna på Internet. Sånt har varit vanligt långt innan Facebook fanns.. Jag vet barn som nu är över 10 år som vägrade bli fotade när de va små.. Det har med integritet, utveckling och kontroll att göra.. Inte bara Facebook. Missförstå mig dock inte - jag tycker inte heller det är ok att lägga ut foto mot barnets vilja. Det är bara inte något nytt.. 

Jag kan tycka att sålänge barnet är litet som Luddis så är det ingen fara att lägga ut bilder på sitt glada fina barn.. Men inte naket eller andra dumma foton.. Jag är medveten om att ju äldre han blir, desto mindre kan jag skriva om honom. 

Jag ska ta mig en funderare nu.. Prata med Mange å tillsammans bestämma om vi ska sluta lägga ut foton på Ludde nu när han blir över ett år. Och hur jag ska göra med bloggen.. För det är ju minst lika illa att skriva om honom.. Värre t o m! 

I en av de cirkulerande artiklarna så står det att många bloggar om sina barn för att få bekräftelse.. Att få stöttning i kommentarer och många "gilla". En sak är säker - det är INTE därför jag bloggar! Ha ha ha, herregud, jag får ju aldrig kommentarer! Kanske 5 st på hela senaste året ;) så knappast därför. Sen har jag ingen hög statistik, det varierar mellan 50-200 läsare om dagen.. Men jag har bloggat i många år innan då det var kanske 10 läsare om dagen. Jag tycker om att skriva av mig å skiter egentligen i om det är en eller tusen som läser.

Frågan är nu om jag ska lägga ner denna blogg och starta upp en anonym där jag kan skriva precis vad jag vill? Då kan jag ju även få skriva ut sånt jag låter bli på denna.. Är ganska säker på att många av er som gillar att läsa min blogg kommer bli besvikna av att inte få följa mig längre..  Men det är kanske bästa lösningen.. En hemlig anonym blogg utan bilder på ansikten.. Får sova på saken.. 

Vad tycker ni? Delar jag med mig för mkt av Luddi? 

2 kommentarer:

  1. Som du säger, när han är så liten kanske det inte gör något så länge det inte är några bilder med naket eller pinsamt för barnet senare. Att skriva om när barnet sover, äter eller lär sig gå osv, är nog rätt så normala berättelser som inte skiljer sig så mycket åt från barn till barn. Det är väl mer sen när det är mer och mer personlighet som visar sig som inte är så kul att det finns ute på nätet. För då finns det ju där för alltid.
    Min bror och hans fru har totalt fotoförbud på sina barn på facebook, vilket kanske är lite tråkigt för många som vill se barnen, men då får farmor cd skivor fulla med bilder istället osv, men man behöver kanske inte gå till överdrift på något håll. Jag tycker i alla fall det är kul att läsa om Ludde, i och med att jag inte träffar er/honom så ofta. :) och jag tycker absolut inte du ska stänga din blogg. Jag vill ju läsa :) kram

    SvaraRadera
  2. Jag läser din blogg med jämna mellanrum och vill gärna fortsätta se bilder på Ludde o Er. Som Fröken Amelie sa, att vi ses ju inte så ofta. Då är detta ett bra sätt att följa ert liv mellan gångerna vi ses!
    Men förstår att du funderar och det är bra! Du gör detta på en bra nivå, tycker jag.
    Det finns väl bloggar som kräver lösenord av läsaren? Så att du vet exakt vem som läser? Kanske kan vara nåt om du ska skriva mer personligt o lägga ut fler bilder....
    / Mvh Pelle H

    SvaraRadera