Välkomna till min värld fylld av hästar, vänner, resor och kärlek!

Jag är en 32 årig lycklig tjej som gifte mig med mitt livs kärlek den 1 december 2011 och nu ser fram emot allt spännande som händer i mitt liv =) Vi fick vår son Ludwig den 4 mars 2013 och har en mysig och spännande tid framför oss!

söndag 16 december 2012

en oskyldig pepparkaka

Det har varit lite väl mkt diskussioner på facebook denna veckan om våra traditioner.. Jag la upp en länk till en artikel där det förbjöds att ha pepparkaksgubbar i lussetåget.. Jag tycker det var så tramsigt! För det första så hade ingen klagat på att pepparkaksgubbar var rasistiska, för det andra så undrar jag om det verkligen finns någon som  jämför sig själv med en pepparkaka (??) och för det tredje så är det väl ännu värre med resten av luciatåget som ju liknar ett KKK-tåg??!! Jag la inte upp den länken för att jag var sur och rädd att våra traditioner skulle tas ifrån oss.. utan för att jag tyckte det var ett så himla löjligt agerande av den skolan/läraren...

Under resten av veckan har det sen exploderat med gruppen och inlägg om hur hemskt det är att invandrare tar ifrån oss våra traditioner, och inte minst upproret nu när disney tagit bort några sekunder från Kalle Ankas jul för att anpassa sig till 2000-talet! Det har ju hänt väldigt mycket de senaste 70 åren sen den filmen gjordes vad gäller olika ursprung och allas rättigheter och jag förstår INTE hur man kan bli upprörd för att såna här småsaker ändras?

Jag hoppas verkligen att min länkning till artikeln om pepparkaksgubbar inte får folk att tro att jag sympatiserar med alla dessa andra idiotiska och rasistiska grupper på facebook.. men förstår samtidigt att risken är stor att det uppfattats så.. om man inte klickade sig in och läste mina kommentarer på länkningen.. Jag har lärt mig min läxa, kommer inte länka till sånt igen, för jag vill inte förknippas med åsikter som jag inte står för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar