Välkomna till min värld fylld av hästar, vänner, resor och kärlek!

Jag är en 32 årig lycklig tjej som gifte mig med mitt livs kärlek den 1 december 2011 och nu ser fram emot allt spännande som händer i mitt liv =) Vi fick vår son Ludwig den 4 mars 2013 och har en mysig och spännande tid framför oss!

tisdag 8 maj 2012

wild wild west

Hemkommen från mitt nya stall i bokskogen - 3e lektionen i westernridning avklarad. Red den 2a igår. Det är så otroligt kul och jag förstår inte varför jag inte har provat det tidigare.

Jag har visserligen provat flera av övningarna när jag har ridit Working Equitation men då på Jack som va duktig men inte lika vass som fina Mary som jag rider nu.. Hon e så otroligt känslig, minsta lilla rörelse på min hand eller tryck från mitt ben så reagerar hon direkt.. det räcker nästan att jag tänker det ibland.. men inte alltid.. idag fastnade vi i en övning där hon bara låste sig för hon tyckte det va jobbigt.. men vi löste det till sist!

Igår red vi på deras utebana och då va Mary såååå sprallig. Hon va lite nervös för kossorna som stod i en hage en bit bort. (mesigt med tanke på att hon är westernhäst... då borde man ju tåla kossor.. he he). Vanligtvis blir hon väldigt laddad när man ska galoppera.. hon skjuter fram som en kanon direkt när man gör galoppfattningen, jag måste hålla i knoppen fram på sadeln för att hänga med i starten, ha ha! Igår så va hon ju extra laddad pga av kossorna så varje gång jag saktade av så studsade hon runt å småstegrade sig på stället å ville bara att jag skulle ge henne tillåtelse att skjuta iväg igen.. Jag brukar va mesig å blev först lite orolig såklart.. Tränaren sa att jag skulle ge henne ännu längre tygel å hålla om med benen å galoppera igen. å det funkade, hon lugnade sig.

Det är verkligen bekvämt med westernridningen, men ganska annorlunda från den klassiska.
T ex
Om man vill att hästen ska gå fram så ska man typ skaka lite med skänklarna..
Man rider alltid på lång hängande tygel, dvs ingen kontakt med munnen.
När man vill stanna så håller man fram handen (istället för att dra i tygeln) å trampar fram i stigbyglarna å sjunker ihop
När man vill samla hästen så håller man om och tar bak handen lite å så fort hästen sänker huvudet lite så tar man fram handen igen så tyglarna hänger å då går hästen så fint å trampar under sig. 

dvs när jag tycker det går för fort så håller jag fram handen å sjunker ihop lite så saktar det ner... och det är helt fantastiskt att från full galopp kunna få hästen att tvärtstanna på nån meter genom att hålla fram handen, trampa fram, sjunka ihop å säga wow... (uttalas oåo)..

Sorry, alldeles för mkt hästsnack, men jag känner mig nykär i ridningen igen!!! Och i fina fina Mary!!

Mange på sin häst Mangan =)


min fina Mary


Mary å jag


Mary Mary Mary Mary Mary Mary




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar