Välkomna till min värld fylld av hästar, vänner, resor och kärlek!

Jag är en 32 årig lycklig tjej som gifte mig med mitt livs kärlek den 1 december 2011 och nu ser fram emot allt spännande som händer i mitt liv =) Vi fick vår son Ludwig den 4 mars 2013 och har en mysig och spännande tid framför oss!

torsdag 13 februari 2014

Amning

Om drygt två veckor har jag ammat i ett helt år! Jättemysigt :) å sååååå smidigt att slippa se till att ha med mat överallt. Men nu börjar jag känna mig färdig med det. Så vi har under några veckor börjat fasa ut amningen å det går bra. Sakta men säkert, ingen stress. Har fasat ut den på dagen än så länge, så han kommer igång å äter innan jag börjar jobba, å sen när ätandet på dagarna funkar bra så ska kvällen/natten fasas ut å amningen avslutas. 

Jag är väldigt nöjd med att ha ammat så här länge! Det är väldigt många som väljer att sluta amma efter de rekommenderade sex första månaderna. Det gör man som man vill såklart å jag dömer absolut INTE någon för det. Men i min släkt så finns det flera fall som visar på fördelarna med att amma längre. De som ammats 3-6 månader har massa allergier även som vuxna.. De som ammats närmre ett år (eller längre) har inga allergier. 

Jag fattar såklart att inte alla som ammats kort tid får allergier. Men i min släkt har det varit så. Därför känns det bra att amma länge för att minska risken för allergier. 

Hade en diskussion nyligen med en som har barn å hon sa att om hon hade fått fler barn så tänkte hon medvetet skippa amningen å ge ersättning istället. Bebisar som får ersättning är ofta väldigt mätta å nöjda bebisar som sover bra, menade hon. Jovisst sa jag, MEN då går man miste om alla hälsomässiga fördelar som amningen ger. Jag tycker det är fel att bestämma sig för en sån sak i förväg. Alla borde prova få igång amningen. Om man sen mår dåligt eller det inte funkar så ska man definitivt inte plåga sig själv utan då är det bättre att välja ersättning istället. Men det är dumt att inte försöka.. Å sen kan man såklart komplettera amningen med ersättning. Vi gjorde det i början men tog sen en paus, å sen ville inte Luddi ha den mer.. Så nästa barn ska få ersättning regelbundet! T ex på kvällen så det sover bättre å längre (eftersom ersättningen mättar mer än vad bröstmjölk gör).  

Känsligt ämne det här.. Som sagt, jag dömer INTE någon som är nöjd med amning i sex månader. Alla gör vad de själv anser är bäst, å går efter sina förutsättningar. Statistiken i min släkt visar att med våra gener så lönar det sig att amma länge, så jag anpassar mig efter det ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar