Välkomna till min värld fylld av hästar, vänner, resor och kärlek!

Jag är en 32 årig lycklig tjej som gifte mig med mitt livs kärlek den 1 december 2011 och nu ser fram emot allt spännande som händer i mitt liv =) Vi fick vår son Ludwig den 4 mars 2013 och har en mysig och spännande tid framför oss!

fredag 23 augusti 2013

Barnmat

Nu har ju Ludde börjat äta lite smakportioner, främst gröt men även olika puréer. I samband med det så började vi läsa på lite bl a om alla färdiga gröt- och vällingpulver... Ren skit!! Bl a ett ämne som heter maltodextrin som ger en jäkla sockerkick.. Maltodextrin är den främsta beståndsdelen i såna produkter som hårt tränande idrottare äter efter ett hårt träningspass för att snabbt fylla upp kolhydrater i kroppen.. Knappast nåt som passar en bebis som ska gå å lägga sig!?  Innan vi visste detta hann vi ge Ludde sådan gröt i en vecka, å han blev verkligen hyperaktiv efter.. Känns inte rätt.. 

Vi har som sagt läst på en del, hittat märket Hipp som är kravmärkt, ekologiskt å inget maltodextrin. Även hittat en ekologisk välling (Ottos) att använda när det är dags. Sen har jag hittat bra recept på hemmagjord gröt, där man använder torkade aprikoser och nyponskalspulver för att få en tillfredsställande mängd järn och vitaminer.. Det är nämligen Bvc's argument när de tycker man ska använda köpt gröt (pulver), att det är svårt att få rätt mängd järn m.m. när man gör det själv.. Men så svårt är det minsann inte! 

Jag dömer verkligen inte någon annan som ger sina barn de färdiga pulvergrötarna/välling, och jag kommer inte tvinga på någon mina tankar om detta, men jag delar med mig här eftersom vi väljer att försöka ge Ludde så "rena" produkter vi kan.. Sen kommer det säkert finnas tillfällen ibland när han får de produkter vi undviker, men det vi ger honom dagligen ska iaf vara så bra som möjligt. 

Nu sitter säkerligen någon av er å tänker "välling har funkat i alla år, varför skulle det vara så dåligt..jag fick välling å jag mår bra" Osv.. Men fakta är att inom de generationer som är uppväxta på välling, t ex min generation, så har antalet glutenintoletanta och sockerberoende ökat markant jämfört med andra generationer som inte fick samma välling.. Just saying... 


Jag kommer definitivt använda färdiga barnmatsburkar, finns jättebra sådana, men än så länge får ju Ludde bara små smakprover så har inte börjat med det än. Jag kommer dock göra en hel del mat själv, dels för att det är mkt billigare och dels för att slippa onödiga tillsatser. Men när tid inte finns eller man ska iväg så kommer vi använda "färdig" barnmat. 

Första shoppingrundan - Hipp och Ella's kitchen :)


Idag har jag iaf börjat med egen barnmat.. Första satsen är palsternackspuré :) näst på tur är morot, majs och gröna ärtor! 

Inte så komplicerat.. Skala och skiva upp t ex en palsternacka, koka, mosa med stavmixer och lägg i istärningslåda, frys in och sen kan man ta ut dem å lägga i annan förvaring i frysen. Lätt som en plätt! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar